пятница, 22 октября 2021 г.

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ - КРОК ДО ДОРОСЛОСТІ (виховна година)

 

Виховна година на тему «Відповідальність – крок до дорослості»

Мета:

·        розвивати свідоме ставлення до виконання  обов’язків;

·         сприяти вдосконаленню особистості учнів;

·        навчити виявляти та усувати недоліки характеру, що заважають свідомо та відповідально ставитися до життя;

·        допомогти учням в адаптації  до підліткового періоду;

·        вчити обирати найоптимальніші шляхи розв’язку ситуацій.

Хід виховної години:

(на початку учням роздати чисті аркуші паперу, які розкреслені на 4 стовпчики. Учні заповнюватимуть їх разом із вчителем, який писатиме на дошці)

Епіграф на дошці:

Якщо ти хочеш, але не можеш, отже ти не дуже хочеш.

Захочеш – знайдеш тисячу способів. Не захочеш – знайдеш тисячу причин.

(Сократ)

 

1.     Як ви гадаєте, ви вже дорослі, чи ще ні? (Учні викликаються на діалог, в якому висвітлюються моменти, де діти вимагають ставлення до себе, як до дорослих, а в яких вони намагаються бути дітьми)

 

2.     А чим ви відрізните дорослість від дитинства? (Підвести учнів до поняття «відповідальність»)

 

3.     Учитель: Як ви розумієте слово «відповідальність» ? (написати слово на дошці)  (Варіанти відповідей учнів)

 

4.     Давайте спробуємо визначити коло  нашої відповідальності: (учні повинні визначити, що в межі їх відповідальності входять навчання, порядок у власній кімнаті, виконання законів, відносини з батьками та друзями тощо)

 

5.     А у дорослих,  у ваших батьків наприклад, те саме коло відповідальності, чи інше? Можливо воно менше ))? (учні констатують, що у дорослих коло відповідальності ширше, ніж у дітей)

 

6.     Як ви гадаєте, чи може бути відповідальність несвідомою? (учні повинні дійти до висновку, що відповідальність  не можлива без усвідомлення).

 

7.      Давайте спробуємо розібрати це слово на складові частини: «від» –«по» – «відальність» :

Префікс «від» означає в зворотному напрямку, зверх чогось,  розширення меж;

Префікс «по» означає «за – чимось», «після чогось», тобто  подовження в часі та просторі, наслідки.

Корінь «від» - це старослов’янське «відати» - знати.

Тобто :  Я знаю, ЩО я роблю – «відальність»;

               Я знаю, ЧОМУ  я це роблю, бо передбачаю наслідки, бачу ціль, прямую до кінцевого результату  - «по»;

             Я знаю, чому я це роблю САМЕ ТАК, бо усвідомлюю зв’язок з іншими, з навколишнім, шукаю найоптимальніші шляхи –  «від».

 

Таким чином, стає зрозумілим, що відповідальна людина – це така, яка знає, що і чому вона робить,  як це вплине на її відносини з оточуючим світом і досягає поставленої мети .

 

8.     Часто можна почути вислови «висока відповідальність», «низька відповідальність»? Я ви розумієте ці вислови? (Учні висловлюються). Тобто, коли людина РОБИТЬ , УСВІДОМЛЮЄ що, чому і як вона робить, І ДОСЯГАЄ КІНЦЕВОГО РЕЗУЛЬТАТУ, то вона має високий рівень відповідальності.

 

9.     Давайте розберемо для прикладу навчання. Що саме входить до відповідальності за навчання? Як підказку візьмемо ті три твердження, що ми їх вивели з складу слова «відповідальність».

Отже: Я знаю, що я НАВЧАЮСЬ.  Щоб повністю усвідомити значення слова «навчатися» заглянемо у тлумачний словник української мови: Навчатися - Набувати яких-небудь знань, вивчати, опановувати щось. Набувати навиків, досвіду, уміння що-небудь робити. Оволодівати знаннями, досвідом з урахуванням досягнень і недоліків минулого. Виховувати, виробляти в собі які-небудь якості, риси, уміння і т. ін. (Дошку поділити на чотири стовпчики. У першому виписати слово «навчатися» і під ним тези:

§  вивчати,

§  опановувати,

§  оволодівати досвідом з урахуванням минулого досвіду

§  виробляти в собі певні якості)

Все це можна узагальнити як «набуття компетентності».(Підкресліть перший стовпчик і підписати)

Для чого потрібно так ретельно розбирати цей термін? Саме для того, щоб означити усі межі того, ЩО САМЕ  ми робимо. Інакше про свідоме «ЩО» не може йти мова.

 

Тепер розглянемо твердження «Я знаю, ЧОМУ я навчаюсь»:  спробуємо сформулювати мету нашого навчання (учні формулюють мету, яку б вони хотіли досягти в разі навчання. Вчитель  в другому стовпчику вписує питання «чому» і нижче виписує основні тези, що їх називають учні).

Чи можна все це узагальнити якимось одним словом? – Саморозвиток, самовдосконалення. (Під другим стовпчиком підвести лінію і підписати)

Який висновок можна зробити на цьому етапі дослідження? – Навчання не закінчується в школі! Навчання – це процес, який триває все життя!

 

І останнє твердження «Я знаю, чому я навчаюсь САМЕ ТАК». (Над третім та четвертим стовпчиками вписується питання. В третій вчитель вписуватиме мотиви до навчання, а в четвертий – антимотиви.) Отже, спробуйте назвати ті мотиви, які спонукають вас навчатися, а які заважають. (Учні називають мотиви й антимотиви ).

Отже, тепер ми можемо свідомо визначити рівень своєї відповідальності по відношенню до навчання.

 

10.                 Як ви вважаєте, ваш рівень достатній, високій, чи низький? Запишіть свою оцінку на свої аркушах  (Учні самостійно визначають рівень своєї відповідальності за навчання) А тепер ви можете поставити собі питання: А ЧИ ЗАДОВІЛЬНЯЄ МЕНЕ ЦЕЙ РІВЕНЬ? Якщо так, то у вас все добре.  Якщо ні, то теж все добре, адже у крайньому  правому стовпчику ви виписали план дій, по підвищенню рівня своєї відповідальності.  Тому цю частину аркушу відірвіть й залиште для себе, а я заберу у вас другу частину, з вашою оцінкою. Наприкінці навчального року ми ще раз поговоримо про відповідальність та подивимося, як змінилася ваша оцінка.

 

І на остачу хочу нагадати відому всім фразу Сократа, написану на дошці: «Якщо ти хочеш, але не можеш, отже ти не дуже хочеш. Захочеш – знайдеш тисячу способів. Не захочеш – знайдеш тисячу причин

 

Отже, шукайте можливості для самовдосконалення й не звертайте на перешкоди, які неодмінно стануть на вашому шляху. Вчиться відповідати за свої вчинки й наміри. Шлях до дорослого життя лише розпочинається.

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий